30 Júl Lakberendező szeretnék lenni
Mindenkinek van valamilyen elképzelése arról, hogy mit jelent lakberendezőnek lenni. Valamennyi helytálló ezek közül, hiszen annyira rugalmas ez a szakma, hogy bizonyos keretek között mindenki a saját képére alakíthatja. Ahányan vagyunk ugyanis, annyi féleképpen dolgozunk. Mindenki használja az erősségeit és elkerüli a gyengeségeit. Ezt a cikket azoknak állítottam össze, akik szeretnének lakberendezők lenni vagy már elvégezték az iskolát, de nem tudják, hogy merre induljanak.
Sokan kedvelitek a cikkem, ami arról szól, hogy miért ne legyünk lakberendezők. Valójában ez a cikk nem eltántorítani akar senkit, csak a valóságot hozza közelebb, és szerencsére úgy látom, hogy valóban eléri a célját.
Amikor ezt a szakmát választod, mint minden új szakmánál, szembesülsz majd bizonyos korlátokkal, és nehézségekkel. Ezek sokszor áthidalhatók, némelyik könnyebben, némelyik nehezebben. Azt viszont előre kell bocsátanom, hogy ez jár egyfajta életstílussal, ami nem jó választás mindenkinek vagy minden élethelyzetben.
A lakberendezés
A szakmáról sokat írtam egy másik cikkemben, ezért inkább csak ismételni, illetve kiegészíteni tudom. A legfontosabb azonban az, hogy a szakma olyan, amilyen Te tudsz lenni. Ha rugalmatlan vagy, olyan lesz, ha maximalista, akkor hibák halmaival fogsz szembesülni és így tovább. Mivel emberekkel dolgozunk, és sokszor nagyon sokfélével, pontosan azokat a feladatokat kapjuk meg, amiket a legkevésbé szeretnénk. Emiatt fontos már az elején definiálni, hogy mit szeretnénk, milyen projekteket, milyen ügyfeleket, stb.
A lakberendezés olyan átfogó területeket ölel fel, amiből mindenki kedvére válogathat és szakosodhat. Nem rossz taktika, ha már az elején felfedezed ezeket és a számodra leginkább szimpatikus területekkel kezdesz el foglalkozni. Lehet egy terved arra nézve, hogy mi után mit szeretnél megtanulni.
Marketing
Ettől a szótól irtózik mindenki, aki nem járatos benne. Van is nagyon sok pejoratív rétege, amit érdemes elkerülni. Az elején két irányba lehet vagy érdemes elindulni. Az egyik az online, a másik a szájról szájra terjedő. Az online világban is ugyanaz fontos, mint a személyesben, hogy azt tedd fel és ki, ami Téged reprezentál. Csak azért ne blogolj, hogy blogolj. Fontos a mondanivaló, és a marketing a Te szakmai mondanivalód a világnak. Ha valamit felfedeztél, ha valaminek örülsz, ezt mind-mind megoszthatod másokkal, ettől nincs jobb tartalom. A marketing szemlélet már csak ennek kiegészítése, hogy megfelelő helyen, megfelelő módon osztod meg ezeket.
Az online marketing gyorsabb, a kezdeti szakmai tudást eltekintve könnyebb felépíteni. A szájról-szájra terjedő mindig lassabb klientúra felépüléssel jár, és valamennyi kezdeti lökés is szükséges az ismerősi és családi körből is. Ha valakinek ez rendelkezésére áll, érdemes élni vele. Tapasztalataim szerint mindkettőre nagy szükség van. Az online esetében könnyebb irányt váltani, akár más klientúrára átállni. Az ajánlások útján ez nehezebb, cserébe stabilabb ügyfélkört teremt.
Kommunikáció
A Miért rémálom egy kivitelezés? cikksorozatom második része erről szól. Egy lakberendező a kommunikáción keresztül teremt, minden más csak sallang és szépészeti dolog. Igen, a látványtervek és tervek is a kommunikációnk része, hiszen a látványtervekkel kommunikáljuk az ügyfélnek, hogy mire gondoltunk, és a terveken keresztül kommunikálunk a kivitelezőkkel, hogy a látványtervet legyenek szívesek így valósítsák meg.
Mint ahogy az ügyfeleink, a kivitelezők és a beszerzők is kommunikációval adják tudtunkra a haladás irányát. Nem kell extrovertáltnak lenni, beszélni sem kell szeretni. Tudni kell a megfelelő információkat befogadni és átadni.
Kapcsolatok
Senki sem létezik vákuumban, a lakberendezés pedig kifejezetten olyan szakma, ahol tudni kell, hogy kihez forduljunk, ha szakmai vagy egyéb kérdésünk van. Mi egyfajta információközpont vagyunk, a kivitelezők és a forgalmazók pedig egy-egy szakma információbázisa. Ezért fontos, hogy ezek megbízható emberek legyenek, és elérhetőek legyenek számodra, ha kérdésed van.
Fedezd fel a boltokat, keress kivitelezőket, less be műhelyekbe, kapcsolódj az emberekkel és kapcsolódj a termékekkel. Érdeklődésedtől függően olyan részletekbe menően tanulhatsz másoktól, amennyire csak szeretnél. Aki szereti a munkáját, órákig tud mesélni róla.
Technológia
Nem igaz, hogy nem lehet valaki papír alapon lakberendező. Sokkal több projektet és gyorsabban lehet elvinni számítógéppel. De ez nem jelenti azt, hogy csak ez az egyetlen út létezik. Viszont a technológiai fejlődéssel nem árt tisztában lenni, akármivel is dolgozunk. Továbbképzések mindig vannak, mindenki büszke a termékére és meg akarja mutatni. Rengeteg információt az interneten is meg lehet találni. Jó ezekkel tisztában lenni, hiszen a mi feladatunk a probléma megoldás, és néha egy-egy technológiai újítás pont segít nekünk. Kiállításokon, forgalmazói, szakmai napokon érdemes részt venni. Van, aki évente tart ilyet, van, aki két évente. Kövesd az érdeklődésednek megfelelő oldalakat és lakberendezőket.
Alkalmazott vagy cég
Mindkét út nyitva áll. Vállalkozhatsz, dolgozhatsz másoknak, leginkább speciálisabb területeken, és bedolgozhatsz más lakberendezőnek vállalkozóként. Szerintem érdemes kipróbálni mindegyiket valamilyen formában, ha nem tudod még, hogy mit is szeretnél.
Önismeret
Utoljára hagytam, mert minden, amiről eddig írtam, erre épül. A szembenézés hiánya a leggyorsabb út az idegösszeomlásig. Amikor elvégeztem egy life coach képzést, akkor értettem meg, hogy mennyire eltolódtak a prioritások, és az, hogy sokat dolgoztam, csak a jéghegy csúcsa volt. Minden projekt, minden nehézség után önreflexióra van szükség, és reflektáljunk másokra is nyugodtan. Erre nem a szakma, a projekt vagy az ügyfél miatt van szükség, hanem a saját lelki békénk miatt. Hogy meg legyen az energiád arra, hogy empatikus lehess, és nyugodtan el tudd engedni azt, ami nem jó sem neked, sem az ügyfélnek. Mert ez a lelki béke teszi lehetővé azt, hogy holnap is úgy ébredj, hogy csinálni akarod.
Képek forrása Pixabay: Musa Ortaç, StartupStockPhotos.
No Comments