19 Sze Miért rémálom a kivitelezés? – 2. A kommunikációról
Miért rémálom egy kivitelezés?
A kivitelezés első, és legfontosabb kérdéséről az előző részben írtam. A stressz mindenkiből kihozza a legrosszabb formáját. Abból pedig van itt bőven. Azonban a stresszt kiváltó okok fontosak, ezek egyike a kommunikáció.
2.) Kommunikáció, a mérgező elem
Mindenkivel és mindennel pont olyan olajozottan fogsz tudni haladni, amennyire olajozottan tudsz kommunikálni. Ha egyenes vagy, több konfliktusod lesz, ha nem vagy az, több dolgot kell benyelned. Egyszerű emberi működések halmazán kell keresztülverned a saját akaratodat, és az egyetlen fegyvered a kommunikációd. Ha túl sok a kommunikáció, nyűg leszel, ha túl kevés, nem értik, mit akarsz. Nem leszel mindig türelmes, nem leszel mindig kedves, még ha az alaptermészeted ilyen is. Lesz, aki kihoz a sodrodból és lesz, hogy el kell küldened valakit, mert nem teljesít.
Nem mindenkinek elvárás a tiszta kommunikáció és ahányan vagyunk, annyiféleképpen fejezzük ki magunkat. Az, hogy ugyanazt értsük a szavak alatt, nem mindig az első lélegzetvételre megy. Nekem is van olyan, hogy valakivel folyamatosan elbeszélünk egymás mellett. Mondok valamit, ért alatta valamit, és az vagy közel van ahhoz, amit valóban mondani akartam, vagy nem.
A kommunikációnk sokfélesége adódhat a kultúránkból, az élményeinkből, az életkorunkból, tapasztalatunkból, és még rengeteg olyan tényezőből, amit a pszichológusok értenek talán, de néha még ők sem. Egy kivitelezés során azonban biztos, hogy más életkörülményekből, más edukáción átesett, más megértési és elfogadási szinten lévő emberek összességével kell boldogulni. A felújítás során meg kell értetnünk magunkat a kétkezi munkással legalább olyan jól, mint a diplomás építésszel.
Nem kell pszichológusnak lenni, nem kell mindenki motivációját érteni. Vagy ha értjük sem biztos, hogy előrébb vagyunk vele. Az viszont megkönnyíti a dolgunkat, ha egy dologról nem feledkezünk el: emberekkel dolgozunk. Ezek az emberek a vágyaink, álmaink megtestesítői. Ahhoz, hogy értsék, hogy mit akarsz, tudnod kell ezt megfelelően elmondani nekik.
Egy eset:
Az egyik kivitelezésen szájbarágósan elmagyaráztam, hogy mit hogyan csináljanak, mit miért terveztem úgy, ahogy terveztem és mire figyeljenek oda a burkolat felrakásakor. A burkoló bólogatott, mindent ért és mindent csinál. Egy hét csend után arra érkeztem, hogy nagyjából stimmel, de az élvédő nem olyan, az élek nem úgy vannak megcsinálva, stb. Pont azok a finomságok hiányoztak, ami miatt én órákig ültem és gondolkoztam a terveken, hogy hogyan legyen kivitelezve.
Tanulság: a csendnek is van mondanivalója. Mit lehetett volna itt tenni? Valójában kikérdezhettem volna az első megbeszélés végén, hogy akkor hogyan fogja felrakni a csempét. Ő pedig jelezhette volna, ha valamit nem ért vagy valamivel nem ért egyet. Mindketten hibáztunk.
Mi történt utána:
Ez itt nem egy valós story, inkább több összegyúrása és kihegyezése. De ha kicserélünk elemeket, olyan történik mindig, mindenütt. Mik történtek ezután? Az egyik esetben az ügyfél jóváhagyásával ki lett javítva, ami nem lett jó. Volt olyan is, hogy az ügyfelet nem zavarta a végeredmény, hiszen ő örült, hogy kész van és nem neki kellett vele foglalkoznia. Azzal a szakemberrel, akivel így járok, jellemzően nem dolgozok tovább sehol.
Megelőzhető lett volna?
Van, ami nem. Ha lecseréltük volna már előre a kivitelezőt. De a kommunikáció hiánya az egyik leggyötrelmesebb kín egy kivitelezésen, és sajnos még nem találták fel rá az ellenszert.
Néhány jó tanács:
- Ne dühből, ingerülten teremts le mindenkit. Kezeld a saját indulataidat és utána kommunikálj.
- Nem haszontalan, ha megtanulsz különbséget tenni parancsolás, kérés és követelés között. Ne értsd félre, van, akinél nem működik a kérés, de van, akinél a parancsolás nem fog.
- Tiszta kommunikációra törekedj, még ha ez konfliktust is eredményez. Aki ezt nem érti, az azért nem érti, mert nem akarja, és nem biztos, hogy rád nézve pozitívak az indítékai. De lehet csak szimplán beakadt neki valami és azon forog. Rengeteg ilyen van. Ha megérted, mi a beakadás tárgya, feloldod a benne őrlődő konfliktust, tovább fogsz tudni haladni.
- Elvárható másoktól is, hogy tisztán kommunikáljanak, és érthető választ adjanak a kérdésedre. Aki terel, jellemzően takargat valamit, legtöbbször azt, hogy nem tud válaszolni a kérdésre.
- Kommunikálj pontosan úgy, ahogy másoktól ezt elvárod
A következő részben egy átfogóbb, elvontabb, de fontos tényezőre térek ki, ami személyes rémálmunkká teheti a kivitelezésünket.
Munkáinkból
Gondolkodjunk előre,
hiszen rengeteg fejfájástól megmenthetjük magunkat. Lakberendezőként a belső terek kialakítására, teljes körű átgondolására szakosodtunk. A tervezésen túl a kivitelezésen történő egyeztetésekben is segíteni tudunk.
No Comments