Problémák felújításoknál – ki a felelős?

Problémák felújításoknál

Problémák felújításoknál – ki a felelős?

Mindig lehet hallani történeteket, hogy ez vagy az a kivitelezéskor félresikerült, elszabta az asztalos a méreteket, nem bírta el a fal a kiválasztott csempét, kiderült, hogy mégsem megfelelő kopásállóságú a padlólap. Mindenki követ el hibákat, de ki a felelős? Összeszedtem 4,  felújítás vagy átalakítás során keletkező problémát, nézzük meg, ki a felelős, a lakberendező, a kivitelező vagy a megrendelő?

Rossz helyre került egy villanykapcsoló vagy egy vízkiállás: a villanyszerelő vagy vízszerelő, amennyiben a lakberendező által leadott tervektől eltérően valósította meg.

Ezek a cikkek csak a részletekben segítenek, de a lakberendezés sokrétű, szaktudást igénylő folyamat. Kérd a segítségünket, hogy amíg mi a bonyolultabb technikai háttérrel foglalkozunk, addig Te elmerülhess az apró részletekben.
Szolgáltatásaink | Kapcsolat

lakás tervrajz

Abban az esetben azonban, ha a terveken is rossz helyre került, érdemes megvizsgálni, hogy miért került rossz helyre. A megrendelő elfelejtett szólni valamiről vagy a lakberendező nem vette figyelembe a megrendelő kérését? Nehéz utólag kideríteni. Nekem, mint lakberendezőnek felelősségem, hogy tudassam a megrendelővel, hogy mit hová terveztem és miért, a megrendelőnek pedig felelőssége, hogy minden szükséges információt a rendelkezésemre bocsásson a tervezéshez. Amennyiben a megrendelő kérte, a lakberendező nem tervezte jó helyre, egyértelműen a lakberendező a hibás, viszont ha a megrendelő nem közölte, hogy mit szeretne vagy nem vette a fáradtságot, hogy átnézze és megértse a terveket, úgy a megrendelőt terheli a felelősség.

Hogyan lehet megelőzni ezeket? Te, mint megrendelő, jó, ha minden információt megosztasz. Nincsenek feltételezéseink sem rólad sem a lakásodról, és mivel mindenki másképp szereti, érdemes szólnod, bármilyen apróságról legyen is szó. Érdemes e-mailben kommunikálni vagy a megbeszélésekről egy rövid kivonatot készíteni, hogy írásban nyoma legyen. Én általában le szoktam írni, hogy ezt és ezt változtattam a terveken emiatt és emiatt. Így is van, hogy kimaradnak dolgok, de jóval kevesebb az információveszteség, ami mindenkinek érdeke.

Elszabta az asztalos a bútort vagy több anyagot rendelt és ezt kifizetteti a megrendelővel: amikor a lakberendező tervein rosszak a méretek, az asztalos pedig felmérés nélkül nekikezd a munkának, olyankor sajnos katasztrofális a végeredmény. A lakberendező a felelős, mert rosszul méretezett vagy az asztalos, mert nem mért rá? Sajnos ez esetben teljesen az asztalost terheli a felelősség, mert a lakberendezők formai terveket gyártanak, az asztalosnak kell gondoskodnia a kivitelezési tervekről, és amikor ezt a tervet összeállítja, kötelessége milliméter pontosan mérni mindent. Jó tudni, hogy mi lakberendezők centiméterben mérünk és formai terveket adunk, nem kivitelezési tervet: ez minden szakmának saját kötelessége.

asztalos

Hogyan lehet megelőzni ezeket? Mint megrendelő, minden esetben egyeztess a kivitelezővel és legyél benne biztos, hogy felméri a helyszínt, akármilyen kis bútorról legyen szó. Ha ez beépített, különösen fontos, hogy pontos legyen. Nyilván nem fogsz minden centimétert a lakberendező után sem ellenőrizni, de érdemes a nagyobb méretekre rámérni, mert mindenki tévedhet.

Egy betervezett kandallóról kiderül, hogy egyáltalán nem megvalósítható, ki a hibás? Egy kandalló beépítése körül mindig lehetnek problémák, de azt, hogy egy kandalló betervezhető-e vagy sem, egy lakberendezőnek tudnia kell. Van-e neki kémény, ha nincs, milyen típusút lehet. Előfordulhat azonban, hogy kivitelezés során kiderül, hogy a jól működőnek hitt kémény mégsem működik. A lakberendezőnek minden esetben tájékoztatnia kell a megrendelőt arról, hogy mire lesz szükség egy kandalló beépítésénél és mik azok az esetek, amikor ez meghiúsulhat.

kandalló

Mit tehetünk, hogy megelőzzük? Minden esetben kérjük, hogy tájékoztasson a lakberendező, hogy mik azok a lehetséges problémák, amik felmerülhetnek a kivitelezés során és ennek függvényében rendeljük meg a kandallót. Ha nem vagyunk benne biztosak, hogy a kémény sértetlen, közöljük ezt a lakberendezővel és kérjük, hogy nézzen utána a kémény felújítási költségeinek. Illetve a kandalló beépítése előtt konzultáljunk a kivitelezővel, hogy mit szabad és mit nem, mielőtt nekikezdünk szétverni mindent.

Túl sok vagy túl kevés a tapéta a falra: Míg a csempe darabszámra kiszámolható, a tapétát sajnos nagyon ritkán lehet precízen kiszámolni, előfordul, hogy a lakberendező úgy gondolja, elég három tekercs, de a kivitelezők nem gondolták át és nagyon sok hullott. Vagy a fordítottja, a lakberendező nem tudta, hogy a kivitelezők mennyire tudják kihasználni a tapétát és megmaradt belőle. Minél bonyolultabbak a felületek (ívek, szögek), annál nehezebb kiszámolni a megfelelő tapétamennyiséget, mert ez nem csak egyszerű területszámítás, figyelni kell a mintákra is. Sajnos előfordul, hogy a lakberendező rosszul méri fel a mennyiséget vagy kivitelezés során több vagy kevesebb fogy, mint az előre látható lett volna. Amennyiben új tekerccsel kell rendelni, azt a megrendelő fogja állni.

Hogyan lehet megelőzni ezt a problémát? Sajnos magát a problémát megelőzni nem nagyon lehet. Érdeklődjünk a tapéta szaküzletben, hogy van-e még raktáron az adott tapétából, amennyiben kiderül, hogy kell még egy tekercs illetve mennyi idő, mire a gyártótól leszállítják, ha nincs raktáron. Azt is érdemes megkérdezni, hogy bontatlan csomagolásban visszaveszik-e, ha kimarad a végén. Ezek függvényében érdemes döntést hozni, hogy mennyi tapétát rendelj.

Olvastad már?
Lakásátalakítást igénylő élethelyzetek 2. – Úton van a kistestvér
Konyhatervezés 7 lépésben

No Comments

Post A Comment