Miért rémálom egy kivitelezés?
Valamiért elmarad a...
5.) Felelősségünk értelmezése
Mindenki kiugorhat a kivitelezésből, csak te nem. És ez nagyon, nagyon fontos tényező, amit értened kell ahhoz, hogy értsd, mettől meddig terjed a felelősséged. Mert mindegy, kiben mennyire bízol meg, kit mivel bízol meg, hány szerződést kötsz, a végeredményben te fogsz lakni, te fogod használni.
A felmerülő problémákat valaki vagy valami mindig megoldja. Amikor ez nem te vagy, akkor is meg van oldva. A végeredmény pedig lutri, hogy neked jó vagy nem jó. Nem kell kontrollálni mindent, de a döntés akkor is meg van hozva, ha te ebben nem vettél részt. Értsd és tudd, hogy amiben te nem döntöttél, abban más döntött:
- a kényelem (mert úgy egyszerűbb megcsinálni),
- a pénz (mert az úgy olcsóbb),
- az önkifejezés (rittyentek neki oda valami szépet)
- a sebesség (jó az úgy, hamarabb kész / órabérben fizetnek, ha rossz, legalább többet kapok)
- a rossz napom van (ott egye meg a fene)
- az úgysem az enyém (nem érdekel, ahogy esik, úgy puffan)
Lehetnek ezek persze pozitívumok is:
- mert szakmailag így korrekt
- mert tapasztalat szerint ez jó megoldás
- hosszú távra tervezünk, ennek rendeljük alá a megoldást is
- a megrendelő motivációját szem előtt tartva
Van, ami a te felelősséged, még sincs rá hatásod. Tényleg nincs, semmilyen. Ettől a végeredményt neked kell elszenvedned. Pontosan úgy, ahogy az élet bármilyen területén.
Ezek alapján talán úgy gondolhatod, az egyetlen megoldás, ha veszel egy rózsafüzért. Szerintem az első pontnál említett stresszkezelés nagyon sokat segít.
Egy eset
Nem konkrét, de szinte állandóan előforduló: megcsinálja az ismerősünk. Az egyik ilyen esetből az lett, hogy tönkretette az alapanyagot, munkadíjat ugyan nem kért, de legalább jól össze is vesztek a tulajdonossal. Aki vehette meg újra az alapanyagot, vagy nézze a szerencsétlen művet.
Tanulság
Ha az olcsóbb munkaerőért beáldozzuk a minőséget és utólag kár ér bennünket, aligha hibáztathatunk érte bárkit. Magunkat is felesleges, mert azzal sem vagyunk előrébb, csak tanuljunk az esetből.
Ami azonban a legfontosabb, hogy ha ügyfélként nem tudjuk valakinek felmérni a kompetenciáját, és az nem megfelelő, a kár attól a miénk.
Mi történt utána
Egy része újra lett csináltatva. De van, hogy erre már nincs lehetőség.
Meg lehetett volna előzni?
Igen, ha a kivitelező az alapanyagok láttán felvállalja, hogy nincs hozzá kompetenciája, nem fogja tudni normálisan megcsinálni. Utólag még korrekt lett volna, ha az alapanyagnak egy részét legalább visszatéríti.
Ügyfélként azzal, ha belátjuk, hogy nem vagyunk képesek megállapítani valakiről, hogy jó-e szakmailag vagy sem, és esetleg ajánlásokat kérünk (nem a szomszédtól!).
Néhány jó tanács
- Az emberi rosszindulattól nincs szerződés, ami megvéd. Az emberi hülyeségtől sem. Mindenki olyan szerződést fog eléd tenni, ami neki jó, nem neked. Ha neked nem jó, ne írd alá, és ne dolgozz azzal az emberrel vagy céggel.
- Annyit bízz oda másra, amit te nem tudsz megcsinálni, ez egy kivitelezés során nagyjából mindenre vonatkozik. Kisebb baj, hogy nincs kontroll. A nagyobb, ha azt hiszed van, de közben nincs.
- Legyenek irányelveid, hogy mit fogadsz el teljesítésként, akár pontokba szedett listád is lehet. Nem baj, ha erről tud a másik fél is.
- Ellenőrízz vagy ellenőríztess mindent. Nem arról van szó, hogy feltételezni kell, hogy minden elromolhat, vagy hogy mindenki rosszindulatú, de igenis nézd meg, és kérd számon, ha valami nem jó. Néha dolgok minden rosszindulat nélkül alakulhatnak az érdekeiddel ellentétesen.
- Vedd figyelembe, hogy különbség van a JÓ és a NEKED JÓ között.
- MINDIG van más opció. Más kompromisszumokkal, más erőforrásokkal, más döntésekkel és felelősséggel. De olyan nincs, hogy nincs választásod. Főleg azzal kapcsolatban, hogy kivel és hogyan dolgozol. Csak akkora kompromisszumot köss, amekkorát el is bírsz.
Fibinger Zsuzsa
lakberendező